Bergantí

Aquest tipus de vaixell era el més utilitzat a Catalunya i el més estimat pels seus capitans. Es caracteritzava per ser un vaixell ràpid i manejable. Aquesta mena d’embarcacions no superava les 600 tones i tenien una gran superfície vèlica.

El bergantí va ser utilitzat generalment com a vaixell mercant, va ser dels vaixells més utilitzats alhora de comerciar amb Amèrica durant el segle XIX.

Eren velers amb un aparell força complicat. Habitualment, la seva arboradura estava composta per dos pals, el pal trinquet i el pal major, aquest últim també incorporava una botavara amb la seva vela cangrea. En la posició de proa tenien el bauprès, necessari per poder hissar els flocs i la vela d’estai.

Arboradura d’un bergantí de dos pals:

El velam del bergantí estava compost per veles quadrades que es sostenien en els seus dos pals, el major i trinquet, la vela cangrea a popa, veles d’estai al centre de l’embarcació i flocs i vela d’estai de ganivet a proa.

Velam d’un bergantí de dos pals:

 

1-      Floc exterior

2-      Floc

3-      Floc interior 

4-      Vela d’estai de gabinet

5-      Trinqueta

6-      Velatxo baix

7-      Velatxo alt

8-      Goneta baixa

9-      Goneta alta

10-  Primera vela d’estai

11-  Segona vela d’estai

12-  Tercera vela d’estai

13-  Vela major

14-  Gàbia baixa

15-  Gàbia alta

16-  Goneta major baixa

17-  Goneta major alta

18-  Cangrea

Aquesta entrada ha esta publicada en Pàgines. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s