Fragata

 

En el segle XIX la fragata era el veler més gran que corria pel mar. El seu port podia ser entre 400 i 700 tones.

En el seu origen, aquests tipus de vaixells havien estat petites embarcacions armades utilitzades per defensar-se dels corsaris en les expedicions que duien a terme, per això aquests velers solien estar armats.

L’arboradura de les fragates solia ser de tres pals. El situat a proa era el pal trinquet, el pal major es trobava al mig de l’embarcació i per últim hi havia un tercer pal situat a popa, la messana.  A més, les fragates també tenien incorporats el bauprès i moc a proa, i la botavara i cangrea a popa.

 Arboradura d’una fragata de tres pals:

1-      Bauprès

2-      Pal trinquet

3-      Pal major

4-      Messana

5-      Botavara

6-      Moc

7-      Cangrea

El velam d’una fragata de tres pals estava compost per un total de dinou veles. S’ha de distingir entre les veles de tallant i les quadrades. També es pot diferenciar entre veles de messana, l’escandalosa, veles d’estai, veles de major, veles de trinquet, el contrafloc i el floc.

Velam d’una fragata de tres pals del segle XIX:

1-      Cangrea de messana

2-      Sobregoneta de messana

3-      Goneta de messana

4-      Velatxo de messana

5-      Escandalosa

6-      Cangrea major

7-      Sobregoneta major

8-      Goneta major

9-      Velatxo major

10-  Vela major

11-  Vela d’estai

12-  Vela d’estai

13-   Cangrea de trinquet

14-  Sobregoneta de trinquet

15-  Goneta de trinquet

16-  Velatxo de trinquet

17-  Vela de trinquet

18-  Contrafloc

19-  Floc

 

Tot i que les fragates més corrents de veure eren les de tres pals, també es van construir embarcacions d’aquesta mena amb quatre i fins a cinc pals.

Aquests velers de quatre i cinc pals tenien la mateixa combinació de veles que les fragates de tres pals amb la diferència que en tenien un major nombre. El velam dels bucs de quatre i cinc pals també estava compost per veles quadrades que eren aquelles amb forma quadrada, d’aquí que rebin aquest nom, i per veles de tallant, aquelles de forma triangular, aquestes veles permetien cenyir millor el vent que les veles quadrades i això feia possible la navegació en contra de la direcció del vent.

Com es pot observar en el dibuix número 1 i número 2, fragata de quatre pals i de cinc pals respectivament, són embarcacions molt similars a la fragata de tres pals amb la gran diferència que el veler de la imatge número 1 és més llarg i voluminós i el de la número 2 encara més, aquesta diferència fa que es necessitin més veles i per tant més pals per fer navegar correctament els respectius bucs.

Aquesta entrada ha esta publicada en Pàgines. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s