Habana-Brunswick-Barcelona

Veure mapa amb el Google Earth

Informació sobre la ruta:

–       Tipus de vaixell: Bergantí

–       Nom del vaixell: Soberano[32]

–       Any de construcció:  –

–       Lloc de construcció: Blanes

–       Construït per: Antoni Margos

–       Valor inicial: 24.000 duros

–       Tonatge: 412’32 tones

–       Eslora:  112 peus i 8 polzades

–       Mànega de coberta: 31 peus

–       Mànega d’arqueig:  32 peus

–       Puntal: 17 peus i 6 polzades

–       Capità: Gerard Maristany Olivé

–       Pilot: Silvestre ?? [33]

–       Inici del recorregut: 4-4-1900

–       Finalització del recorregut: 9-5-1900

–       Dies de navegació: 44 dies

–       Dies fondejats: 10 dies

–       Dies a terra: 13 dies

–       Durada total del viatge: 67 dies

–       Distància navegada: 3.990,13 milles 

Segons la informació del quadern de bitàcola de Gerard Maristany[34], la sortida del port de l’Havana es va realitzar el dia 4 d’abril del 1900 i sis dies després es va arribar a Brunswick, Geòrgia, EEUU.

La sortida del port es va dur a terme amb onze tripulants. Abans d’iniciar-la, un metge americà va fer una inspecció de tripulats, celler, ranxo, i pallols del vaixell. Després de la inspecció del metge els va entregar la patent de sanitat i amb l’ajut del pràctic i del vapor remolcador van sortir del port.

Durant la segona singladura van tenir brisa fresca del N., el cel i l’horitzó amb celatges  i la mar va augmentar.

La següent singladura es va principiar cenyint per babord amb tot l’aparell llarg. La mar es va anar calmant.

Els següents dies van portar vent del tercer i quart quadrant, per tant van haver de navegar amb tot l’aparell llarg hissat.

En l’última singladura va arribar el vapor remolcador i a 6 h. 10’ de la singladura ho va fer el pràctic. Van estar fondejats fins que el dia 19 d’abril van ser admesos per la sanitat a lliure pràctica.

La partença del port georgià es va realitzar amb carregament de fusta pi tea i onze tripulants. Gràcies al pràctic i al vapor remolcador es va poder iniciar amb èxit la sortida del port.

La primera singladura es va principiar navegant amb tot l’aparell en vela. Al vespre hi van haver fortes ràfegues de vent, aiguats, trons i llamps que els van obligar a aferrar les veles menors. Al dia següent, van començar a cenyir la mura de babord amb l’aparell de gonetes sent el temps sec. Acabant la singladura a 31o21’N. de latitud i 78o41’15’’O. de longitud.

Durant els següents dies van tenir vent molt variable, intervals de calma i altres de vent fluix que van cenyir a bona bolina per babord. El cel i l’horitzó estaven clars o bé amb celatges.

El dia 9 de maig el vent va refrescar i es va engrossir la mar. Durant la nit es van aferrar les veles menors perquè va refrescar el vent i hi havia mar gruixuda i picada del S. i S.O. També van caure alguns xàfecs.

Durant la següent singladura va ploure sense parar. Les fortes ràfegues de vent i la pluja els va obligar a aferrar la major i el sobrevelatxo. Durant la nit, les mars contrastades del N. i N.O. amb les del S.O. feien treballar molt al buc, el qual feia forts balanços a estribord. Després van començar a navegar a capa correguda. A més, van haver de bombejar cada 4 h. perquè tenien 20 polzades d’aigua a la sentina.

Durant els següents dies es van donar més o menys les mateixes circumstàncies. El vent anava calmant, tot i que a vegades refrescava. Van tenir mars gruixudes i voluminoses del S.O. contrastades amb les del N.O. Feia molta humitat i navegaven principalment amb tot l’aparell llarg. Si feia vent del N. s’aferraven les veles menors i si era del N.E. cenyien per babord amb l’aparell de gonetes.

Durant les singladures 15 i 16 va començar a fer temps fred i sec.

El dia 21 de maig va ploure. Es va establir vent fluix del primer quadrant, el qual van cenyir per babord sense gonetes.

Els següents dies els van passar navegant amb tot l’aparell llarg amb mars voluminoses, cel i horitzó clars i temps fred i sec.

A partir de la singladura número 24 van començar a cenyir la galerna amb tot l’aparell.

La singladura 26 va portar boira que els treia visibilitat.

El dia 1 de juny va començar a llampegar pel primer i quart quadrant i es van aferrar les veles menors.

Al dia següent va continuar llampegant i tronant i es va navegar principalment amb l’aparell de gonetes.

Les següents singladures fins arribar a Barcelona es van navegar amb tot l’aparell llarg, governant de la millor manera possible i rumb a la costa. Respecte el vent va ser molt variable: intensos intervals de calma, ventolines o bé vent fresc de l‘O.

L’última singladura explica com a l’alçada del riu Llobregat van recollir al pràctic i vapor remolcador, sota les ordres del pràctic van arribar al port barcelonès i van ser admesos a lliure pràctica.


[32] Hi ha informació sobre diferents bergantins anomenats Soberano, s’ha optat pel que té més afinitat amb les dades del viatge. Informació extreta del Museu Marítim de Barcelona.

[33] El cognom del pilot és il·legible.

[34] Quaderno de Bitacora para uso del Bergantin Español Soberano. Museu Municipal de Nàutica del Masnou. Mentre no s’indiqui el contrari, totes les referències que segueixen pertanyen al mateix document.

Aquesta entrada ha esta publicada en Pàgines. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s