Maó-Còrsega-Maó

Veure mapa amb el Google Earth

Informació sobre la ruta:


–          Tipus de vaixell: Fragata

–          Nom del vaixell: La Frasquita

–          Any de construcció:

–          Lloc de construcció: España

–          Valor inicial:

–          Tonatge: 292 tones

–          Eslora:

–          Mànega de construcció:

–          Mànega d’arqueig:

–          Puntal:

–          Capità: Joan Cardona

–          Pilot: Miquel Cardona i Moncada

–          Inici del recorregut: 14-6-1825

–          Finalització del recorregut: 3-8-1825

–          Dies de navegació: 11 dies

–          Dies a terra: 39 dies

–          Durada total del viatge: 50 dies

–          Distància navegada: 537,59 milles


Aquesta ruta extreta del quadern de bitàcola de Miquel Cardona[23] començà a Maó, passà per Còrsega i finalitzà on s’inicià, a Maó, per tant, va ser un viatge rodó.

Si ens fixem en la imatge podem observar que la ruta de color groc és la que es va realitzar per anar i la de color fúcsia per tornar.

La primera part del viatge es va iniciar des del port menorquí cap al cors el 14 de juny del 1825 i es va arribar el dia 20 del mateix mes i any.

La primera singladura explica en quines condicions van sortir del por de Maó. Diu així:

Salida del Puerto de Mahón el dia Martes 14 de Junio de 1825. Por la mañana de dicho dia siendo el viento al SO Bonancible, hemos zarpado y con las tres gabias nos hemos hecho ala vela que eran las 8 ½h. Alas 10h hemos llegado ala Punta de Cala Fons y habiendo arriado las gabias nos hemos amarrado con un calabrote sobre dicha punta. Alas 11h hemos tomado la vista y siendo el viento variable no nos hecho ala vela.

Observant la imatge veiem que la ruta groga descriu una ziga-zaga quan surt de port que correspon a les primeres dues singladures del quadern de bitàcola. En aquestes s’explica que hi havia vent fresquet del S.O. A les 9 h. es van fer a la vela amb tot l’aparell. Més tard, el vent rolà al N.E., el qual va cenyir la mura de babord, estant el cel i horitzó amb celatges i llampegant per l’E. Al matí següent el vent era variable. La singladura es va finalitzar a 40o08’N. de latitud i 4o50’45’’E. de longitud.

Les dues següents singladures es van navegar amb tota la vela possible, cenyint la mura de babord i més tard a estribord. El vent era del N.E. i a vegades calmava. El cel i l’horitzó estaven mitjanament clars.

A partir de la cinquena singladura es navegà amb tota la vela possible més ales a babord pel rumb expressat en el quadern de bitàcola. A finals d’aquesta singladura el cel i horitzó començaren a ésser calitjosos.

En l’última singladura es varen donar les ales a estribord, a més de les de babord, i s’albirà la costa O. de l’illa de Còrsega.

La ruta de color fúcsia es va començar el dia 29 de juliol del 1825 i es va arribar a Maó 5 dies després. Com es pot observar en el mapa aquesta ruta és força directa des d’un port a l’altre, però durant els tres primers dies del trajecte van patir un fort marejol del S.E. que els va obligar a arriar gonetes, gàbies i trinquet sobre els tamborets perquè no patís tant l’aparell. Tot i això, no van patir cap desviament notable de la ruta principal.


[23] Diario de nabegación 1822. Museu Marítim de Barcelona. Número de registre 24. Mentre no s’indiqui el contrari, totes les referències que segueixen pertanyen al mateix document.

Aquesta entrada ha esta publicada en Pàgines. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s