Rodes-Badia de Bodrum-Rodes

Veure mapa amb el Google Earth

Informació sobre la ruta


–          Tipus de vaixell: Fragata

–          Nom del vaixell: La Frasquita

–          Any de construcció:

–          Lloc de construcció: Espanya

–          Valor inicial:

–          Tonatge: 292 tones

–          Eslora:

–          Mànega de construcció:

–          Mànega d’arqueig:

–         Puntal:

–         Capità: Joan Cardona

–         Pilot: Miquel Cardona i Moncada

–         Inici del recorregut: 17-8-1824

–         Finalització del recorregut: 15-11-1824

–         Dies de navegació: 11 dies

–         Dies a terra: 49 dies

–         Durada total del viatge: 60 dies

–         Distància navegada:

 

La informació obtinguda d’aquesta ruta del quadern de navegació[21] de Miquel Cardona i Moncada, és imprecisa i poc clara. Sembla ser que hi falten alguns fulls d’aquest viatge.

A més hi ha singladures que estaven en blanc i les que trobem escrites no indiquen les coordenades en las que es troben cada dia, per això la ruta del mapa de la pàgina anterior és una suposició.

És molt probable que aquest viatge estigui poc documentat perquè en la zona per on es va fer la ruta estava en plena guerra, la Guerra de la Independència de Grècia, l’embarcació i els tripulants s’hi van veure involucrats de manera indirecta.

El dia 17 d’agost del 1824 es va sortir de Rodes cap a la Badia de Bodrum, tot i que Miquel Cardona es refereix a aquesta badia amb el nom de Budrum, que era com s’anomenava antigament.

Per poder sortir del port de Rodes van haver d’esperar que els donessin el senyal, abans que ells havien de sortir els bucs numero 73 i 9, aquesta numeració és la que rebien un vaixell de la divisió anglesa i l’altre de la divisió espanyola que també estaven fondejats en el port de Rodes. A més quan van voler salpar l’àncora, aquesta s’havia enganxat amb un pedra molt gran, per treure-la d’allà van haver d’embragar-la i amb el calabrot van aconseguir salpar l’àncora. Tot seguit es van fer a la vela amb la messana i floc, llargant més tard les dues mans de rissos de les gàbies i els treus.

La tercera singladura la van passar bordejant per passar el Canal de Rodes, navegaven fent bordades mura a babord.

La següent singladura la van principiar navegant amb les gàbies amb rissos, els treus i goneta major, cenyint mura babord el vent del O.S.O.

L’última singladura abans d’arribar a Bodrum van navegar amb tota la vela possible desplegada, bordejant, vent fresquet del O.S.O. i mar plana.

Fins el dia 8 de novembre no van sortir del port turc, si ho van fer no està documentat, perquè com s’ha dit anteriorment hi ha algunes pàgines en blanc i no podem saber amb certesa que va ocórrer durant aquest període. Com que el següent viatge del qual ens parla, la sortida es realitzà des de Bodrum, s’ha suposat que van romandre allà durant 49 dies, segurament a l’espera de l’expedició egípcia amb la qual començaren el retorn cap a Rodes.

La sortida es va realitzar juntament amb l’expedició esmentada i un cop la majoria dels bucs de guerra del comboi amb el qual viatjaven ja s’havien fet a la vela.

Cal recordar que aquesta fragata va estar navegant per aigües que estaven en un conflicte bèl·lic i els tripulats d’aquesta embarcació no estaven disposats a navegar sols.

Durant els primers dies va haver mar plana i vent del N.O. que van cenyir mura estribord amb  tota vela possible desplegada. Navegaven pel rumb aparent O. ¼ S.O.

A partir de la singladura número 5 se’ls va començar a complicar el viatge a causa de la guerra. La número 6 encara va ser més dura, ja que els grecs no paraven de llançar canonades als seus enemics, entre els quals es trobava el comboi en el que viatjava La Frasquita.

El dia 15 de novembre, es va normalitzar una mica més la situació i van començar a navegar amb les gàbies amb tots els rissos i el treu cenyint per la mura de babord el vent del N.N.O. Quan va calmar el vent es va desplegar la major, gonetes, floc i messana.

L’última singladura es va principiar amb tot l’aparell en vela. A 3 h. d’aquesta singladura, va caure un xàfec amb una mica de pluja. Van seguir durant tota la singladura a la vista de la ciutat de Rodes, fins que finalment van arribar-hi.


[21] Diario de nabegación 1822. Museu Marítim de Barcelona. Número de registre 24. Mentre no s’indiqui el contrari, totes les referències que segueixen pertanyen al mateix document.

 

Aquesta entrada ha esta publicada en Pàgines. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s