Velocitats mitjanes

En aquest apartat s’analitzaran les velocitats mitjanes obtingudes a partir de la divisió de la distància navegada en un recorregut pels dies de navegació.

En la següent taula de dades es pot observar els resultats obtinguts en els viatges mediterranis.

Tota la informació que ens dóna aquesta taula està relacionada amb els viatges mediterranis que va realitzar la fragata La Frasquita. Podem observar que les seves velocitats mitjanes oscil·len entre les 39,8 i 58 milles nàutiques per dia aproximadament.

Aquestes velocitats mitjanes indiquen que no es va navegar amb una gran rapidesa. Cal dir que en tots els recorreguts van haver factors meteorològics que van influir en la navegació

Segurament, aquesta embarcació devia ser poc marinera, és a dir, tenia dificultats a l’hora de navegar quan feia mal temps. Per tant, durant aquells dies que hi havia fort marejol o vent dur per exemple, probablement aquesta nau no podia avançar gaire i per això van tenir unes velocitats mitjanes tan baixes.

Tot seguit, en la pàgina següent, trobem un quadre amb les velocitats mitjanes dels viatges atlàntics.

El primer que es pot observar d’aquesta taula de dades és la gran diferència que s’estableix entre les velocitats mitjanes dels velers i les del vapor Cádiz.

Mentre la velocitat mitjana més elevada assolida per un dels velers estudiats va ser de 108,5 milles nàutiques per dia, el vaixell a vapor va tenir una velocitat mitjana mínima de 144,99 milles nàutiques diaris.

La diferència es fa més grans si ens fixem en la velocitat mitjana que va portar la corbeta Josefa en el seu viatge rodó, que, arrodonint, va ser de 56,36 milles nàutiques per dia, i la velocitat mitjana de 214,7 milles nàutiques diàries del Cádiz en el seu recorregut des de Vigo fins l’Havana.

Aquesta diferència de velocitats mitjanes reflecteix a la perfecció el gran inconvenient dels velers, la dependència dels factors atmosfèrics. Si feia poc vent per exemple, no podien navegar i això podia suposar tres dies en que únicament es movien seguint el corrent. En canvi, el capità d’un vaixell a vapor decidia la seva velocitat, si es volia navegar més ràpid es cremava més carbó, en el cas contrari es disminuïa.

En aquest requadre es podria establir una divisió entre els velers les velocitats mitjanes dels quals no arriben a les 90 milles nàutiques diàries i els que les superen.

En el primer cas trobaríem a la corbeta Josefa i el bergantí goleta El Prudente, en l’altre hi ha el bergantí Magin i el Soberano.

Cal destacar el fet que els capitans del bergantí Magin i el Soberano són de famílies de tradició marinera, en el primer cas de la família dels Sust i en el segon dels Maristany. Probablement la tradició de navegar inscrita en aquestes famílies va fer que aquests capitans gaudissin d’uns coneixements adquirits al llarg de diverses generacions a partir de l’experiència que altres capitans no arribaven a aprendre en tota la seva vida.



[37] Valors expressats en milles nàutiques/dia

Aquesta entrada ha esta publicada en Pàgines. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s