Vigo-Habana

Veure mapa amb el Google Earth

Informació sobre la ruta:

–       Tipus de vaixell: Vapor

–       Nom del vaixell: Cádiz

–       Any de construcció:

–       Lloc de construcció:

–       Valor inicial:

–       Tonatge:

–       Eslora:

–       Mànega de construcció:

–       Mànega d’arqueig:

–       Puntal:

–       Capità: Vicente Yañer

–       Pilot: Rafael Giménez Such

–       Inici del recorregut: 10-10-1926

–       Finalització del recorregut: 27-10-1926

–       Dies de navegació: 17 dies

–       Dies a terra:

–       Durada total del viatge: 17 dies

–       Distància navegada: 3.650 milles

El primer que cal destacar d’aquest recorregut és que no disposem de la informació prèvia ni posterior a aquest viatge, per tant, només explicarem com va ser el viatge de Vigo fins a l’Havana. El segon fet rellevant es pot observar perfectament en la imatge. Com em pogut veure en les rutes dels velers sempre es buscava el millor recorregut segons els vents, per anar cap Amèrica sempre es navegava al voltant dels 20oN. de latitud i es tornava pels 40oN. aproximadament. En aquesta il·lustració es veu perfectament que la línia que travessa l’Oceà Atlàntic és força recte, això s’explica perquè es tractava d’una vaixell a vapor i per tant no era important la direcció del vent, l’únic important era portar suficient carbó per tot el viatge. Al no dependre de la força ni la direcció del vent els permetia fer el recorregut per on ells volguessin, tot i que si feia molt vent i mala mar també els afectava per navegar.

Els vaixells a vapor, a diferència del velers, a més del carregament de mercaderies també havien d’abastir-se de carbó abans de sortir de port, però igual que els velers havien de continuar sortint del port amb l’ajut dels pràctics. La primera singladura[36] d’aquest viatge diu així:

Listos de las operaciones de carga, pasaje i carboneo y con el Pràctico à bordo, levamos ancla y navegamos en demanda de la salida de la ría; desembarca àquel à 9 h. 30’.

Durant tot el viatge el rumb va ser S.O., en el quadern de bitàcola sempre s’expressa primer la S., després el nombre de graus i per últim la O. Per exemple, en la tercera singladura el rumb verdader era S67oO.

Els dos primers dies els varen passar amb vent fluix, després el vent i la mar van pujar d’intensitat i això va provocar que en alguna singladura el buc fes grans capbussades. També els va caure alguns xàfecs.

Al principi de la vuitena singladura el vent es tornà més fluix, però durant la nit va tornar a ser més intens.

Les següents singladures van portar vent fresquet, mar del vent, és a dir, la mar anava en la mateixa direcció que el vent, i alguns xàfecs en la singladura número 12.

La singladura 13 és un gran exemple de com la mar continuava afectant als vaixell de vapor:

Empezamos la presente con viento fresco del W., mar del mismo; a 2h recala mar muy gruesa del W. y debido à las fuertes cabezadas nos vemos obligados a moderar la máquina. (…) A 9h 00’ damos más máquina, calmando algo el viento y la mar.

Durant els següents dies van tenir vent en bonança i mar del mateix.

En la singladura 15 s’albirà la costa.

A 6 h. 20’ de la singladura número 16, Great Isaac, una illa molt petita de les Bahames, els demorava al S. verdader, distància de 6 milles.

Quan es va albirar el port de l’Havana en l’última singladura es va posar atenció a la màquina. Quan va embarcar el pràctic van continuar navegant a les seves ordres fins que van quedar fondejats a 18 h. 30’.


[36] Diario de navegación para uso de D. Rafael Giménez Such. Museu Municipal de Nàutica del Masnou. Mentre no s’indiqui el contrari, totes les referències que segueixen pertanyen al mateix document.

Aquesta entrada ha esta publicada en Pàgines. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s